Kundecase: Pure Norway

Reisedokumentene produseres seks ganger raskere

Ved å effektivisere interne prosesser har reisebyrået Pure Norway tredoblet antall solgte turer.

Alt om reisen samlet på mobilen: Systemet gir sluttkundene enkel tilgang til alle nødvendige detaljer om reisen – aktiviteter, overnatting og anbefalinger.

Fra sine kontorer på Gjøvik selger Pure Norway turer til utenlandske turister som vil oppleve norske fjell og fjorder. Franskmannen Sébastien Blanc har drevet reisebyrået i omtrent ti år, og i likhet med resten av reiselivsbransjen ble Pure Norway hardt rammet av koronapandemien som vokste fram i 2020. I 2021 lyste Innovasjon Norge ut midler til reiselivsbedrifter som var rammet av pandemien. Blanc satte seg nøye inn i kriteriene for å kunne søke om midler; prosjektet måtte være digitalt, bærekraftig og være en lokal satsing.

Det har vært en hyggelig prosess å samarbeide med Selvklart. Det har vært enkelt å møtes, og vi fant raskt tonen. Selvklart er veldig profesjonelle, og sammen fikk vi gjennomført viktige endringer fort.
Sébastien Blanc
Daglig leder
-
Pure Norway

Bakgrunn

Målet for prosjektet var å effektivisere tilbudsprosessen og arbeidet med tilbudsdokumenter. Daglig leder Blanc har lang erfaring fra reiselivsbransjen, og forteller at trender i markedet gjorde arbeidet mer krevende.

– Tidligere var det mange som reiste i store grupper, mens nå er det mer populært å ha et mindre reisefølge. Kanskje to, tre, fire personer reiser sammen, sier han.

Pure Norway hadde mange systemer, og brukte mye tid på å lete fram bilder og tekst, for så å skrive dokumenter i vanlige tekstbehandlingsprogrammer. De ønsket seg et verktøy for å effektivisere slik at de kunne tilpasse seg endringer i bransjen. Reisebyrået fikk tildelt midler fra Innovasjon Norge, og da de skulle finne en samarbeidspartner, falt valget på Selvklart.

Prosess

Vi i Selvklart gjennomførte en designprosess for å sette oss grundig inn i Pure Norways behov. Vi hentet innsikt i hvordan systemene fungerte, blant annet i det egenutviklede bookingsystemet, og så på hvordan de ansatte gjennomførte arbeidet og hva slags informasjon de måtte ha for å utarbeide tilbudsdokumenter. Basert på denne innsikten ble det utviklet flere idéer i samarbeid med Pure Norway, og disse ble deretter prioritert etter hva som var viktigst å gjennomføre først. Så gikk vi tilbake til tegnebrettet og lagde skisser, som vi kvalitetssikret sammen med Pure Norway, før vi startet utvikling.

Resultat

Pure Norway kan nå automatisk generere tilbudsdokumenter takket være et tekst- og bildearkiv i Sanity CMS. Vi har også knyttet Sanity CMS opp mot kundens bookingsystem slik at Pure Norway raskt kan hente supplerende informasjon som tekster og bilder. De kan også lagre tilbudsdokumenter som maler, og enkelt gjøre endringer dersom turen denne gangen skal være litt annerledes enn den forrige.

Med oppsettet vi har laget i Sanity CMS, kan reiserådgiverne enkelt legge opp nye reiseplaner,

Vi har også laget reisedokumenter for sluttkunden. Når de som skal ut å reise har bestilt sin tur, får de tilsendt en lenke med reisedokument for hele turen. Her får de all informasjon om turen de har bestilt – dag for dag. Dokumentet inkluderer blant annet referansenummer på bestilte aktiviteter eller transport, informasjon om overnattingssteder som er booket, og anbefalte gåturer eller andre gratisaktiviteter. Ettersom dokumentet sendes som en lenke, kan sluttkunden åpne denne på sin mobil også underveis på turen.

Målet om å effektivisere tilbudsprosessen er absolutt nådd. Tidligere brukte Pure Norway omtrent én uke på å skrive et tilbudsdokument – nå bruker de i underkant av én dag. Det tok 2-3 timer å skrive reisedokumenter til sluttkunden, nå tar denne prosessen cirka 15 minutter.

Sirkeldiagram som viser at dokumentproduksjon nå tar ca. 8% av opprinnelig tid

Resultatet er at Pure Norway kan håndtere langt mer trafikk på en tryggere måte, og har tredoblet antall solgte turer siden 2019 og fram til i dag. De kan dessuten skalere virksomheten raskere. I 2019 hadde Pure Norway to ansatte, mens de nå er tre fulltidsansatte på Gjøvik pluss åtte agenter som jobber remote.

– Vi selger hovedsakelig turer til franskmenn som vil oppleve Norge. Men arbeidet som er gjort vil gjøre det enklere å skalere til å selge turer til andre land eller til reisende fra flere land om vi ønsker det, smiler Blanc.

Vi kan hjelpe din bedrift også!

La oss ta en uforpliktende prat, og se om vi er «en match». :)
Fyll ut skjemaet nedenfor, så tar vi kontakt.

Du får en kopi av meldingen på din e-post.